Sunday, November 27, 2016

28 nov. 2016 ( thought provoking suggestions. thanks Tin Win Akbar). 10 ways to have a better conversation | Celeste Headlee.

28 nov. 2016
  • ( thought provoking suggestions.
    thanks Tin Win Akbar).

    10 ways to have a better conversation |
    Celeste Headlee
    မိမိရဲ႕ ေဖ႔စ္ဘြတ္ ဖရင္း တဦးကို မိမိႏွင္႔ မတူတဲ႔၊ မိမိက မႏွစ္မ်ဳိ႕တဲ႔  ဘာသာေရးႏွင္႔ ပတ္သက္လို႔ျဖစ္ျဖစ္၊ ႏုိင္ငံေရးႏွင္႔ ပတ္သက္လို႔ ျဖစ္ျဖစ္၊ ကေလး ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္တာႏွင္႔ ပတ္သက္လို႔ ျဖစ္ျဖစ္ (သို႔) အစားအေသာက္ႏွင္႔ ပတ္သက္တဲ႔ အေၾကာင္း အရာကို ျဖစ္ျဖစ္ ေရးၿပီး  စေတးတပ္ တင္ခဲ႔မိလို႔႔ အန္-ဖရင္း လုပ္ခဲ႔ဘူးသူ အမ်ားအျပား ရွိေနတာကို ေလ႔လာ ေတြ႔ရွိရပါတယ္။
    မိမိ အသိမိတ္ေဆြထဲက တစုံတေယာက္ကို စကားေၾကာ မတဲ႔လို႔၊ စကား မေျပာခ်င္တာေၾကာင္႔ လမ္းမွာ ေတြ႔ရင္ ေတာင္ ေရွာင္ထြက္ သြားသူ အမ်ားအေျပားလည္း ရွိၾကပါတယ္။
    ဒါ႔ေၾကာင္႔ပဲ၊ ယဥ္ေက်း သိမ္ေမြ႔သူ ျဖစ္ဖို႔ အတြက္ ကိုယ္ႏွင္႔ အယူအဆ မတူတဲ႔ အသိမိတ္ေဆြႏွင္႔ ေတြ႔ရင္ ပဋိပကၡ ျဖစ္မဲ႔ စကားမ်ဳိးကိုေရွာင္ၿပီး၊ ရာသီဥတု အေၾကာင္းတို႔၊ သင္႔ က်န္းမာေရး အေၾကာင္းေတြကိုသာ ေျပာဖို႔ စာေရး ဆရာ ဟင္နရီ ေဟဂင္က Henry Higgins က သူရဲ႕ ကမာၻေက်ာ္ ျပဇတ္ "My Fair Lady" မွာ အႀကံျပဳခဲ႔ဘူးပါတယ္။
    သို႔တုိင္ေအာင္ အခုအခါ ကမာၻႀကီးပူျပင္းလာေနၿပီး၊ ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲ လာေနတယ္ ဆိုတာကို လက္ခံသူႏွင္႔ လက္မခံသူမ်ား၊ ေရာဂါ ကာကြယ္ ေဆးထိုးတာ ေကာင္းတယ္၊ မေကာင္းဘူး ဆိုတဲ႔ အယူအဆေတြ ႏွင္႔ ပတ္သက္ၿပီး ဝိဝါဒ ကဲြျပား ေနျပန္တာေၾကာင္႔ ရာသီဥတု အေၾကာင္းတို႔၊ က်န္းမာေရးအေၾကာင္းေတြ ေျပာရင္ေတာင္ အေခ်အတင္ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ႔ အႏ ၱရာယ္က ရွိေနပါေသးတယ္။
    ဒီကေန႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ကမာၻႀကီးမွာ ဘယ္အေၾကာင္းကိုပဲ ေျပာေျပာ၊ သေဘာကဲြ၊ အယူအဆ မတူထာေၾကာင္႔ အေခ်အတင္ ပဋိပကၡ ျဖစ္လာမဲ႔ အႏ ၱရာယ္ကေန လြတ္ဖို႔ သိတ္မလြယ္လွဘူး။
    တခါတခါ အေရးမပါတဲ႔၊ အေသးအဖဲြ ကိစၥေလးေတြႏွင္႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ႔ေတာင္ မိမိရဲ႕ အျမင္ရႈေထာင္႔ ကို ကာကြယ္ဖို႔ အတြက္ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ က်ားကုတ္က်ားခဲ ေျပာဆိုျငင္းခုံေနၾကတာကို မျမင္ခ်င္အဆုံး၊ ျမင္ ေတြ႔ ေနရပါတယ္။
    ဒီလို ျဖစ္ပ်က္ေနတာဟာ ပုံမွန္ ျဖစ္ရိုးျဖစ္စဥ္ ကိစၥတရပ္ မဟုတ္တာေတာ႕ ေသခ်ာပါတယ္။
    PEW ဆုိတဲ႔ ကမာၻေက်ာ္ စစ္တမ္းေကာက္အဖဲြ႔ႀကီးက အရြယ္ေရာက္သူ အေမရိကန္ (၁၀,၀၀၀) ကို ေမးျမန္းၿပီး ေကာက္ယူခဲ႔တဲ႔ စစ္တမ္း တခုအရ၊ အခုအခါမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အရင္ လူသား သမိုင္း တေလွ်ာက္လုံးက ဘယ္ တုန္း ကႏွင္႔မွ မတူေအာင္ ပုိၿပီး၊ သေဘာကဲြေနၾက၊ ႏွစ္ဦး၊ ႏွစ္ဖက္ သေဘာတူေအာင္ ညိွႏိႈင္းဖို႔ ပိုၿပီး အခက္အခဲ ျဖစ္ေန ၾက တာကို ေတြ႔ရွိခဲ႔ရပါတယ္တဲ႔။
    ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အေပးအယူ အေလ်ာ႔အတင္း လုပ္ခ်င္စိတ္ သိတ္မရွိၾကေတာ႔ဘူး။
    တနည္းေျပာရရင္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တပါးသူ ရဲ႕ စကားကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားေထာင္လိုစိတ္ မရွိျဖစ္ေနၾကပါတယ္။
    ၿပီးေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘယ္မွာ ေနထုိင္မွာလဲ? ဘယ္သူႏွင္႔ လက္ထပ္မွာလဲ? ဘယ္သူကို မိတ္ေဆြ အျဖစ္ သတ္မွတ္မွာလဲ? ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ အရင္ကထဲ ယုံၾကည္လက္ခံထားၿပီးတဲ႔ အယူအဆ အေတြးအျမင္ ေတြ အေပၚမွာသာ အေျခခံၿပီး၊ ႀကိဳတင္ ပိုင္းျဖတ္ လာေနၾကပါတယ္။
    ဆိုလိုတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အျပန္အလွန္ နားေထာင္တာ၊ ညိွႏႈိင္း အေပးအယူ လုပ္တာေတြကို မ်က္ကြယ္ျပဳ လာေနၾကၿပီး၊ ကိုယ္မွာရွိေနတဲ႔ အယူအဆ အေတြးအျမင္ေတြကိုသာ အတင္းဖက္တြယ္လာေနၾကပါတယ္။
    အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုတယ္ ဆိုရာမွာ  ေျပာဆိုတာရယ္၊ နားေထာင္တာရယ္ ဆိုၿပီး အပိုင္း(၂)ပိုင္း အညီ အမွ် ပါဝင္ ေနတယ္၊ ဆိုတာကို သတိျပဳသင္႔ပါတယ္။
    ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေျပာဆိုျခင္းႏွင္႔ နားေထာင္ျခင္းေတြရဲ႕ အၾကားက အားမွ်ေျခက ပ်က္ယြင္းေနပါတယ္။ နည္းနည္းပဲ နားေထာင္ၿပီး၊ အမ်ားႀကီး ေျပာခ်င္ေနၾကတယ္။
    အဲဒီလို ျဖစ္ရတဲ႔ အေၾကာင္းရင္းေတြထဲမွာ နည္းပညာ တိုးတက္ ျဖစ္ထြန္းလာျခင္းကလည္း တစိတ္တပိုင္း ပါဝင္ ပါတယ္။
    ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီကေန႔ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသုံးျပဳေနတဲ႔ စမတ္ဖုံးေတြက ဒီ အားမွ်ေျခကို အထိေရာက္ဆုံး နည္းေတြ နွင္႔ ပ်က္ယြင္းေအာင္ လုပ္ေနပါတယ္။
    PEW က ေကာက္ယူခဲ႔တဲ႔ စစ္တမ္း တခုအရ၊ အေမရိကန္ ဆယ္ေက်ာ္သက္ေတြရဲ႕ (၃)ပုံ(၁)ပုံ ေလာက္က တေန႔ကို (text message) စာရိုက္ သတင္းပို႔မႈ (၁၀၀)ေက်ာ္ေလာက္ ျပဳလုပ္ေနၾကၿပီး၊ အဲဒီ အထဲက အားလုံး နည္းပါးက သူတို႔ သူငယ္ခ်င္းေတြႏွင္႔ အျပန္လွန္ စကားေျပာဆိုရမဲ႔ အစား၊  စာရိုက္ၿပီး သတင္းပို႔ ဆက္သြယ္ေနျခင္း ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႔ ရပါတယ္။
    အထက္တမ္း ေက်ာင္းဆရာ တေယာက္က သူရဲ႕ တပည္႔ေတြကို ဘယ္လိုေျပာဆိုဆက္ဆံ ရသလဲ ဆိုတာကို သီးျခား သင္ေပးလိုတဲ႔ အတြက္ ထူးျခားတဲ႔ အေၾကာင္းအရာ တခု အေၾကာင္းကို မွတ္စု မေရးပဲ၊ ေျပာေဟာနည္းကို သင္ ေပးလို တာေၾကာင္႔ စမ္းသပ္ သင္ၾကားေပးခဲ႔ပါတယ္။
    သူက “ဒီလို သင္ၾကားေပးခဲ႔မႈကေန ကၽြန္ေတာ္ သိလာတာက အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုဆက္ဆံ ႏိုင္စြမ္းကို သင္ၾကားေပးဖို႔ ပ်က္ကြက္ေနျခင္းက ဒီကေန႔ ပညာေရးစနစ္မွာ  တခုတည္းေသာ အႀကီးမားဆုံး မ်က္ေစ႔လွ်ံ ေနတဲ႔ အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါ တယ္”လို႔ မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ႔ပါတယ္။
    ေက်ာင္းသားေလးေတြက တေန႔တေန႔ နာရီေပါင္းမ်ားစြာ ကၽြန္ပ်ဴတာ မ်က္ႏွာျပင္၊ စမတ္ဖုံးမ်က္ႏွာျပင္ေတြကို ၾကည္႔ၿပီး၊ အေတြးအျမင္ အယူအဆသစ္ေတြကို သင္ယူေနၾက၊ ဖလွယ္ေနၾက ေပမယ္႔၊ သူတို႔ အၾကားမွာ အျပန္အလွန္ ေျပာဆို ဆက္ဆံတဲ႔ ကၽြမ္းက်င္မႈကို ရရွိေအာင္ေတာ႔ ေလ႔က်င္႔ခြင္႔ သိတ္မရၾကပါဘူးတဲ႔။
    ဒီကေန႔ (၂၁)ရာစုမွာ ေရရွည္ခံမယ္႔၊ ယုံၾကည္မႈ ျပည္႔ျပည္႔ဝဝ၊ ေၾကာင္းက်ဳိး ဆက္စပ္၊ ထိမိစြာအျပန္ အလွန္ေျပာဆို ႏိုင္စြမ္းထက္ ပိုၿပီး အေရးပါတဲ႔ ကၽြမ္းက်င္မႈ ရွိသလား ဆိုတာကို ေမးခြန္းထုတ္ဖို႔ လိုလာပါၿပီ။
    ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ လူအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ လူ႔အလႊာ အသီးသီးက ကိုယ္ႏွင္႔ အယူအဆတူသူေတြေရာ၊ လုံးဝ ကဲြလဲြတဲ႔ အယူအဆ ရွိသူေတြနွင္႔ပါ ဆက္သြယ္ ေျပာဆိုဖို႔ အလြန္ အေရးႀကီးပါတယ္။
    ဆက္လက္ၿပီး ဘယ္လို ေျပာၾကရမွာလဲ? ဘယ္လို နားေထာင္ၾကရမွာလဲ? ဆိုတာႏွင္႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြး ၾကည္႔ၾကရေအာင္။
    အျပန္အလွန္ ဆက္သြယ္ ေျပာဆိုရာမွာ မိမိႏွင္႔ စကားေျပာေနသူရဲ႕ မ်က္လုံးကို တည္႔တည္႔ၾကည္႔ၿပီး ေျပာပါ ဆိုတာမ်ဳိးေတြ၊ မိမိ ေျပာမဲ႔ အေၾကာင္းအရာႏွင္႔ ပတ္သက္တဲ႔ စိတ္ဝင္စား စရာမ်ားကို ႀကိဳတင္ ေလ႔လာ ဆည္ပူး ထားပါ၊  တဘက္သူက ေျပာဆိုေနတာကို စိတ္ဝင္စားေၾကာင္း ျပသတဲ႔ အေနႏွင္႔ ေခါင္းညိမ္႔ျပပါ၊ ၿပဳံးျပပါ၊ သင္က နားေထာင္ သိရွိထားတာေတြကိုအက်ဥ္းခ်ဳံး ျပန္ေျပာျပၿပီး၊ တဘက္သားရဲ႕ အတည္ျပဳခ်က္ရယူပါ။
    အထက္က အခ်က္ေတြ အားလုံးကိုေမ႔ပစ္လိုက္ပါ။
    အဲဒါေတြ အားလုံးက သိတ္ အေရးမပါ၊ အရာမေရာက္ပါဘူး။
    တကယ္လို႔ သင္က တဘက္သား ေျပာစကားကို တကယ္ကိုပဲ စိတ္ဝင္စားတယ္ ဆိုရင္၊ တဘက္သား က ေျပာဆို ေနတာေတြကို အလြန္ အာရုံစိုက္နားေထာင္ ေနပါတယ္ဆိုတာကို သရုပ္ေဖၚ၊  ျပသေနဖို႔ မလိုပါ ဘူး။
    အခ်ိန္ေတြကို မၿဖဳံးပစ္ပဲ၊ ပ်င္းရိ ညည္းေငြ႔ ဘြယ္ မျဖစ္ပဲ၊ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ထိုးႏွက္ တိုက္ခိုက္ျခင္း မျပဳပဲ၊  ပိုၿပီး ေကာင္းတဲ႔၊ အျပန္အလွန္ ေျပာဆို ဆက္ဆံနည္း ကို ေလ႔လာၾကည္႔ၾကရေအာင္။
    ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အလြန္ စိတ္ဝင္စားစရာ၊ အလြန္ ႀကီးက်ယ္ ေကာင္းျမတ္တဲ႔ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုမႈေတြကို ေတြ႔ႀကဳံ ခံစားဘူးၾကပါတယ္။
    တန္ဘိုးရွိတဲ႔၊ တကဲကိုပဲ စိတ္ထဲ စြဲမွတ္သြားေစတဲ႔၊ (သို႔) တဘက္ ေျပာဆို ေနသူႏွင္႔ စိတ္ခ်င္း ထိခ်ိတ္မိသြားေစတဲ႔၊ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုမႈ အေၾကာင္းကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း နားလည္ သေဘာေပါက္သြားေစတဲ႔ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုမႈ ေတြကို အရင္ကလည္း လုပ္ခဲ႔ဘူးၾကမွာပါ။
    အဲဒီ အရသာကို ေကာင္း ေကာင္းသိၾကမွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
    အလားတူ ထိေတြ႔ ေျပာဆို ဆက္ဆံမႈေတြကို ေနာက္ထပ္ အမ်ားႀကီး မလုပ္ႏိုင္စရာ အေၾကာင္း ဘာမွ မရွိပါ ဘူး။
    ဒီလို ထိေတြ႔ ေျပာဆို ဆက္ဆံမႈေတြကို လုပ္ႏိုင္ဖို႔ လိုက္နာရမဲ႔ အခ်က္ (၁၀)ခ်က္ အေၾကာင္း တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
    အဲဒီထဲက တခုေလာက္ကိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ပိုင္ပိုင္ႏုိင္ႏုိင္ လုပ္ႏိုင္ၿပီ ဆိုတာႏွင္႔တင္ အရင္ကတက္ ပိုၿပီး ေကာင္းတဲ႔ အျပန္ အလွန္ ေျပာဆိုမႈေတြကို ျပဳလုပ္သြား ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
    (၁)။ အျပန္အလွန္ ေျပာဆို ေနတဲ႔အခါမွာ အျခား လုပ္စရာေတြကို ခဏရပ္ထားလိုက္ပါ။
    သင္႔ရဲ႕ လက္ကိုင္ဖုံး၊ တက္ဘလက္၊ ကြန္ပ်ဴတာ(သို႔) တျခား အာရုံစိုက္ရမဲ႔ ဘယ္လို အလုပ္မ်ဳိးကို မဆို ခဏ ရပ္ထား လိုက္ပါ။
    သင္႔ အလုပ္ရွင္ႏွင္႔ အေခ်အတင္ ေျပာရမဲ႔ ကိစၥလို ဟာမ်ဳိးေတြ၊ သင္ ညစာကို ဘာစားမယ္၊ ဘယ္မွာ စားမယ္ ဆိုတာ မ်ဳိးကိုေတာင္ ေခါင္းထဲက ခဏ ဖယ္ထုတ္ ထားလိုက္ပါ။
    တကယ္လို႔ အျပန္အလွန္ ေျပာဆိုေနတာေတြကို ရပ္ပစ္ ခ်င္တယ္ (သို႔)ရပ္ပစ္ဖို႔ လိုအပ္လာၿပီဆိုရင္ ရပ္ပစ္ လိုက္ပါ။ အားနာ မေနပါႏွင္႔။
    ဒါေပမယ္႔ ဟိုလည္း မေရာက္၊ ဒီလည္း မေရာက္တဲ႔ အျဖစ္မ်ဳိးေတာ႔ အျဖစ္ မခံပါႏွင္႔။
    (၂)။ တဘက္သားကို တရားခ်ခ်င္တယ္၊ နားခ် ခ်င္တယ္ (သို႔) သင္႔ ထင္ျမင္ ယူဆခ်က္ေတြကို  ေျပာေနတဲ႔ အခါမ်ဳိး မွာ တဘက္သားက ျပန္လွန္ ျငင္းခုံတာ၊ ေစာဒက တက္တာ၊ သင္ ေျပာေနတဲ႔ စကားကို ျဖတ္ေျပာမွာမ်ဳိးကို မလိုလားရင္၊ blog တခုကိုသာ ေရးလိုက္ပါ။ စာေရးၿပီး ေျပာပါ။
    စကားႏွင္႔ မေျပာႏွင္႔ေတာ႔။
    ဆရာႀကီး ဆိုတဲ႔သူေတြ၊ ပညာရွင္ ဆိုသူေတြရဲ႕ ေျပာစကားက နားေထာင္ရတာ အင္မတန္ ပ်င္းဖို႕ေကာင္းပါ တယ္။ ေရွးရိုးဆန္တဲ႔ ကြန္ဆာေဗးတစ္ ဆရာႀကီးေတြက လစ္ဘရယ္လ္ အယူအဆကို တိုက္ခိုက္ ေျပာဆိုဖို႔ေလာက္ပဲစိတ္အား ထက္သန္ၾကတယ္။ လစ္ဘရယ္လ္ ဆိုတဲ႔ ဆရာသမားေတြကလည္း ေရွးရိုးစဲြသူေတြကို ထိုးႏွက္ဖို႔ေလာက္ပဲ စိတ္ဝင္စား ၾကတယ္။
    သူတို႔ဘာေျပာေတာ႔မွာလဲ ဆိုတာသူတို႔ ပါးစပ္ေတြ မဟခင္က  ႀကိဳၿပီး တြက္ဆလို႔ အၿမဲရတယ္။
    သင္က အဲဒီလို လူမ်ဳိး မျဖစ္ခ်င္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။
    အျပန္အလွန္ေျပာဆိုတယ္ ဆိုတာကိုက  ေျပာဆိုမႈကေန သင္ယူစရာ တခုခု ရမယ္လို႔ ယူဆလို႔ေပါ႔။
    ထင္ရွားတဲ႔ စိတ္ပညာရွင္ M. Scott Peck က စစ္စစ္မွန္မွန္ နားေထာင္ ျဖစ္ဖို႔ ဆိုရင္၊ ကိုယ္႔ကိုကိုယ္ ခဏ ေဘး ဖယ္ ထားႏုိင္ရမယ္တဲ႔။
    တခါတေလ၊ ကိုယ္႔ရဲ႕ အယူအဆကိုေတာင္ ေဘးဖယ္ထားႏုိင္ဖို႔ လိုမွာ ျဖစ္ပါတယ္တဲ႔။  
    M. Scott Peck က ဒီလို ကိုယ္႔ကိုကိုယ္ႏွင္႔ ကိုယ္႔ အယူအဆကို ေဘးဖယ္ၿပီး၊ အေသအခ်ာ နားေထာင္တာ ေၾကာင္႔ တဘက္ စကားေျပာေနသူက စိုးရိမ္မႈ ေလ်ာ႔က်လာၿပီး၊ သူ႔ရဲ႕ စိတ္ထဲ ရွိသမွ်ကို အိတ္သြန္ဖါေမွာက္ ရင္ဖြင္႔ၿပီး ေျပာဆို လာေစပါတယ္တဲ႔။
    သင္က တဘက္သားဆီက တစုံတခု သင္ယူရရွိႏိုင္တယ္ ဆိုတာကိုမေမ႔ပါႏွင္႔။
    နာမည္ေက်ာ္ ပညာရွင္ Bill Nye က သင္ႀကဳံဆုံခဲ႔ဘူးသမွ်ေသာ လူပုဂၢိဳလ္တိုင္းက သင္ မသိေသးတဲ႔ အေၾကာင္းအရာ တခ်ဳိ႕ကို သိထားသူ ျဖစ္ ပါတယ္တဲ႔။
    လူတိုင္းက အေၾကာင္းအရာ တခုခုႏွင္႔ ပတ္သက္ၿပီး ကၽြမ္းက်င္သူ ျဖစ္ပါ တယ္ လို႔ ဆိုရပါလိမ္႔မယ္။
    (၃)။ ေဘာင္ခတ္ မထားတဲ႔၊ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္တဲ႔ ေမးခြန္းမ်ဳိးကို အသုံးျပဳပါ။
    ဒီေနရာမွာ သတင္းစာ သမား ေတြရဲ႕ လုပ္ထုံးကိုအသုံးျပဳပါ။
    သင္႔ေမးခြန္းကို ( ″ဘ”ငါးလုံး) “ဘယ္သူ”၊  ”ဘာ”၊ ”ဘယ္တုန္းက”၊ ”ဘယ္မွာ” (သို႔) ”ဘယ္လို” ေတြကို ေမးခြန္းေတြ အထဲမွာ ထည္လဲသုံးၿပီး ေမးျမန္းပါ။
    သင္က ရႈပ္ေထြးေပြလီတဲ႔ ေမးခြန္းမ်ဳိးကို ေမးရင္၊ ခပ္လြယ္ လြယ္၊ ခပ္ေပါ႔ေပါ႔ အေျဖမ်ဳိးကိုပဲ သင္ ရလိမ္႔မယ္။
    ဥပမာ သင္က ″မင္း သိတ္ လန္႔သြားသလား? လို႔ေမးရင္ တဘက္သားက ″ဟုတ္တယ္ အရမ္း လန္႔ သြားတယ္ ကြ″ လို႔ ရိုးရုိးေလး ေျဖလိုက္မွာပဲ။
    သင္က ″မင္း အေတာ္စိတ္မေကာင္း ျဖစ္သြားသလား″လို႔ ေမးရင္ ″ေအး ငါ အေတာ္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္သြားတယ္ကြာ″ လို႔ပဲ ခက္လြယ္လြယ္ ေျဖသြားမွာပဲ။
    အရမ္းလန္႔တာတို႔၊ စိတ္မေကာင္း တာတို႔လို အားေကာင္းတဲ႔ စကားလုံးေတြကို သုံးလိုက္တာေၾကာင္႔ တဘက္သား အတြက္ စဥ္းစားၿပီး ေျဖဖို႔ အခြင္ပမသာေတာ႔ဘူး။
    အမွန္က တဘက္သားက ကိုယ္တိုင္ႀကဳံေတြခဲ႔ရသူ ကာယကံရွင္ျဖစ္တာေၾကာင္႔ သူ႔ကို ″အဲဒီ အျဖစ္က ဘယ္လို ႀကီးလဲကြ″၊
    ″အဲတာကို မင္းဘယ္လို ခံစားရသလဲကြ″လို႔ ေမးၾကည္႔ရင္ေတာ႔ တဘက္သားက အခ်ိန္ယူ စဥ္းစား ၿပီးမွ ေျဖမွာမို႔ သင္ အတြက္ ပိုၿပီး စိတ္ဝင္စားစရာ အေျဖမ်ဳိး ရဖုိ႔ ေသခ်ာ သေလာက္ပါပဲ။
    ဆက္လက္ ေဖၚျပပါမည္။
    ဆီေလွ်ာ္ေအာင္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ျမန္မာမႈျပဳသည္။
    တင္ဝင္း (ဒီမို-မန္း)
    Study Group for Promoting Human Rights, Democracy and Pluralism in Burma (based in Japan).
    ၂၀၁၆ခုႏွစ္၊ ေမလ (၁၇)ရက္။
    Freethinkers are those who are willing to use their minds without prejudice and without fearing to understand things that clash with their own customs, privileges, or beliefs.
    This state of mind is not common, but it is essential for right thinking, where it is absent, discussion is apt to become worse than useless.

No comments: